Havenmonitor
Verfijn resultaten
Omschrijving
De havenmonitor biedt een overzicht van de economische betekenis van de Nederlandse zeehavens. De havenmonitor wordt door het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (Erasmus UPT) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld. De havenmonitor wordt in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Nederlandse zeehavenbedrijven gemaakt. De economische betekenis van de zeehavens wordt gemeten in een aantal verschillende indicatoren. In de havenmonitor wordt primair gebruik gemaakt van een drietal indicatoren: werkgelegenheid, toegevoegde waarde en bedrijfsvestigingen. Van de eerste twee, werkgelegenheid (gemeten in werknemers-FTE) en toegevoegde waarde (gemeten in euro’s) worden zowel het directe- als ook het indirecte effect bepaald. Naast de drie primaire indicatoren worden nog drie andere indicatoren gebruikt: de publieke- en de private investeringen en het marktaandeel van de havens in de Hamburg-Le Havre range.
Directe werkgelegenheid per zeehaven 2019
Legenda
- Groningen Seaports • 3.2% (6871)
- Harlingen • 0.8% (1712)
- Den Helder • 1.3% (2824)
- Amsterdam • 9.5% (20713)
- Overig Noordzeekanaalgebied • 8.4% (18163)
- Rotterdam • 46.2% (100527)
- Noordoever Nieuwe Waterweg • 3.6% (7736)
- Overig Rijnmond • 2.9% (6230)
- Drechtsteden • 9.8% (21244)
- Moerdijk • 5.0% (10911)
- North Sea Port • 9.4% (20430)
Directe werkgelegenheid per zeehaven 2018 - 2019
2018 | 2019 | |
---|---|---|
Groningen Seaports | 6.751 | 6.871 |
Harlingen | 1.701 | 1.712 |
Den Helder | 2.914 | 2.824 |
Amsterdam | 20.047 | 20.713 |
Overig Noordzeekanaalgebied | 18.144 | 18.163 |
Rotterdam | 98.870 | 100.527 |
Noordoever Nieuwe Waterweg | 8.001 | 7.736 |
Overig Rijnmond | 6.330 | 6.230 |
Drechtsteden | 20.690 | 21.244 |
Moerdijk | 10.357 | 10.911 |
North Sea Port | 19.651 | 20.430 |
Directe toegevoegde waarde (mln. €) per zeehaven 2019
Legenda
- Groningen Seaports • 5.1% (1541)
- Harlingen • 0.7% (204)
- Den Helder • 1.5% (455)
- Amsterdam • 9.0% (2687)
- Overig Noordzeekanaalgebied • 6.4% (1906)
- Rotterdam • 50.4% (15109)
- Noordoever Nieuwe Waterweg • 2.8% (848)
- Overig Rijnmond • 1.9% (583)
- Drechtsteden • 7.7% (2298)
- Moerdijk • 5.4% (1624)
- North Sea Port • 9.1% (2743)
Directe toegevoegde waarde (mln. €) per zeehaven 2018 - 2019
2018 | 2019 | |
---|---|---|
Groningen Seaports | 1.430 | 1.541 |
Harlingen | 213 | 204 |
Den Helder | 529 | 455 |
Amsterdam | 2.554 | 2.687 |
Overig Noordzeekanaalgebied | 2.040 | 1.906 |
Rotterdam | 14.655 | 15.109 |
Noordoever Nieuwe Waterweg | 862 | 848 |
Overig Rijnmond | 577 | 583 |
Drechtsteden | 2.161 | 2.298 |
Moerdijk | 1.586 | 1.624 |
North Sea Port | 2.699 | 2.743 |
Directe werkgelegenheid per sector 2019
Legenda
- Binnenvaart • 3.5% (7685)
- Wegvervoer • 24.4% (53069)
- Spoorvervoer • 0.7% (1614)
- Pijpleiding • 0.0% (75)
- Dienstverlening tbv vervoer en Overslag/Opslag • 13.1% (28400)
- Industrie & Groothandel • 32.3% (70198)
- Overig, zakelijk en niet-zakelijke dienstverlening, zeevaart • 25.9% (56320)
Directe werkgelegenheid per sector 2018 - 2019
2018 | 2019 | |
---|---|---|
Binnenvaart | 7.845 | 7.685 |
Wegvervoer | 51.300 | 53.069 |
Spoorvervoer | 1.566 | 1.614 |
Pijpleiding | 74 | 75 |
Dienstverlening tbv vervoer en Overslag/Opslag | 27.960 | 28.400 |
Industrie & Groothandel | 69.331 | 70.198 |
Overig, zakelijk en niet-zakelijke dienstverlening, zeevaart | 55.380 | 56.320 |
Directe toegevoegde waarde (mln. €) per sector 2019
Legenda
- Binnenvaart • 2.5% (741)
- Wegvervoer • 11.3% (3377)
- Spoorvervoer • 0.3% (102)
- Pijpleiding • 0.6% (185)
- Dienstverlening tbv vervoer en Overslag/Opslag • 14.5% (4339)
- Industrie & Groothandel • 44.0% (13203)
- Overig, zakelijk en niet-zakelijke dienstverlening, zeevaart • 26.8% (8051)
Directe toegevoegde waarde (mln. €) per sector 2018 - 2019
2018 | 2019 | |
---|---|---|
Binnenvaart | 792 | 741 |
Wegvervoer | 3.121 | 3.377 |
Spoorvervoer | 95 | 102 |
Pijpleiding | 175 | 185 |
Dienstverlening tbv vervoer en Overslag/Opslag | 4.345 | 4.339 |
Industrie & Groothandel | 12.962 | 13.203 |
Overig, zakelijk en niet-zakelijke dienstverlening, zeevaart | 7.816 | 8.051 |
Indirecte werkgelegenheid per zeehaven 2019
Legenda
- Groningen Seaports • 3.6% (6110)
- Harlingen • 1.0% (1609)
- Den Helder • 1.6% (2753)
- Amsterdam • 8.4% (14131)
- Overig Noordzeekanaalgebied • 11.1% (18568)
- Rotterdam • 43.5% (73081)
- Noordoever Nieuwe Waterweg • 2.9% (4891)
- Overig Rijnmond • 2.5% (4244)
- Drechtsteden • 11.4% (19198)
- Moerdijk • 4.8% (8051)
- North Sea Port • 9.1% (15330)
Indirecte werkgelegenheid per zeehaven 2018 - 2019
2018 | 2019 | |
---|---|---|
Groningen Seaports | 6.282 | 6.110 |
Harlingen | 1.699 | 1.609 |
Den Helder | 3.112 | 2.753 |
Amsterdam | 14.209 | 14.131 |
Overig Noordzeekanaalgebied | 19.638 | 18.568 |
Rotterdam | 76.638 | 73.081 |
Noordoever Nieuwe Waterweg | 5.327 | 4.891 |
Overig Rijnmond | 4.449 | 4.244 |
Drechtsteden | 19.267 | 19.198 |
Moerdijk | 8.415 | 8.051 |
North Sea Port | 15.803 | 15.330 |
Indirecte toegevoegde waarde (mln. €) per zeehaven 2019
Legenda
- Groningen Seaports • 5.4% (807)
- Harlingen • 0.7% (103)
- Den Helder • 1.1% (161)
- Amsterdam • 7.8% (1169)
- Overig Noordzeekanaalgebied • 8.5% (1269)
- Rotterdam • 49.7% (7404)
- Noordoever Nieuwe Waterweg • 2.4% (361)
- Overig Rijnmond • 1.5% (221)
- Drechtsteden • 9.4% (1393)
- Moerdijk • 4.8% (720)
- North Sea Port • 8.7% (1289)
Indirecte toegevoegde waarde (mln. €) per zeehaven 2018 - 2019
2018 | 2019 | |
---|---|---|
Groningen Seaports | 801 | 807 |
Harlingen | 102 | 103 |
Den Helder | 167 | 161 |
Amsterdam | 1.120 | 1.169 |
Overig Noordzeekanaalgebied | 1.398 | 1.269 |
Rotterdam | 7.360 | 7.404 |
Noordoever Nieuwe Waterweg | 374 | 361 |
Overig Rijnmond | 222 | 221 |
Drechtsteden | 1.295 | 1.393 |
Moerdijk | 719 | 720 |
North Sea Port | 1.315 | 1.289 |
Private investeringen (x1000 €)
2018 | |
---|---|
Voedingsmiddelenindustrie | 398.193 |
Aardolie industrie | |
Chemische industrie | 1.696.735 |
Basismetaal- en metaalproductenindustrie | 606.880 |
Transportmiddelenindustrie | 124.567 |
Elektriciteitsproductie | |
Groothandel | 882.625 |
Zeevaart | 1.856.389 |
Binnenvaart | 194.629 |
Dienstverlening t.b.v. het vervoer | 1.238.027 |
Zakelijke diensten en openbaar bestuur | 488.809 |
Overig | 2.052.596 |
Total | 9.539.450 |
Publieke investeringen (x1000 €)
2018 | 2019 | |
---|---|---|
Noordelijke zeehavens | 38.443 | 9.787 |
Noordzeekanaalgebied | 54.324 | 47.911 |
North Sea Port | 5.150 | 3.593 |
Rijk | 432.814 | 330.212 |
Rijn- en Maasmond | 325.457 | 325.964 |
Total | 856.188 | 717.467 |
Marktaandeel per zeehaven totale overslag
2018 | 2019 | |
---|---|---|
Amsterdam | 7,7% | 7,8% |
Antwerpen | 17,7% | 17,8% |
Bremerhaven | 5,6% | 5,2% |
Duinkerke | 3,9% | 3,9% |
Groningen Seaports | 1% | 1% |
Hamburg | 10,2% | 10,2% |
HAROPA | 7% | 6,7% |
Moerdijk | 1,4% | 1,2% |
North Sea Port | 5,3% | 5,3% |
Rotterdam | 35,3% | 35,1% |
Wilhelmshaven | 2,1% | 2,2% |
Zeebrugge | 3% | 3,4% |